Sidst jeg skrev et indlæg var jeg begejstret – og det er jeg fortsat.
Men det står også klart for mig, at det ikke er alle som deler min begejstring for Flipped Classroom.

Både før og efter jeg skrev indlægget om mine erfaringer med Flipped Classroom (FC) er jeg flere steder stødt på denne påstand:
– Flipped Classroom er bare gammel vin på nye flasker.

Jah og nej…

En ting er at have et kørekort og derfor må køre bil. En helt anden ting er, at være god til at køre bil! Det samme gælder FC.

Hvis læreren vælger at give eleverne sit læreroplæg på video som hjemmearbejde og derefter bruger undervisningen på at løse opgaver – ja så er der tale om en person der har kørekort, men som ikke er god til at køre bil.

Læreprocessen foregår som vi kender den:

1. Læreren leverer viden.

2. Eleverne husker (og forstår) viden.

3. Eleverne anvender viden.

Kort sagt, så kommer vi ikke særligt højt på Blooms taksonomi.

Den eneste fordel læreren opnår er, at få mere tid i undervisningen og frigøre sig selv som vejleder i timen.

Det er gammel vin på nye flasker.

Kultur og traditioner på nye flasker

FC handler ikke om at flytte læreroplægget udenfor undervisningen – det handler om hvordan eleverne lærer. En del af det der betegnes som gammel vin er overleveringen af viden fra lærer til elev. Det vil være naivt – og forkert – at tro det er muligt med undervisning, hvor der ikke flyttes viden fra individ til individ. Hvis vi ikkke overleverer information fra generation til generation så går vores kultur og traditioner tabt. Med ny teknologi, som fx video, kan vi nyskabe vidensdelingen så eleven har lettere ved at tilegne sig kulturen og traditionerne.

Eleverne og læreren skal frigøres fra det fælles læreroplæg i undervisningen og så kan FC begynde.

At flippe…

En god kollega sagde det så rammende til mig:

“…det handler om at jeg ville flippe min egen og elevernes rolle”

Han vil væk fra tavlen og i stedet være vejleder. Det handler for ham om, at få eleverne i centrum. Når timen begynder, er det eleverne som er på og de er aktive fra timen starter til den slutter. Undervisngen bruges til at anvende viden og det er her eleven møder de største udfordringer. Det betyder også, at det er nu de har mest brug for en vejleder. Nogle gange kræver læringsprocessen støtte eller rådgivning, mens det andre gange handler om at motivere og opmundre. Så selvom min kollega har frigjort sig fra tavlen, er han ikke blevet arbejdsløs.

Der kan sættes mange begreber på den rolle som eleverne har i FC. For mig handler det om ansvar. Så længe du er passiv er du ikke involveret. Når du er aktiv og deltagende så involverer du dig. Eleven lærer at tage ansvar for egen læring, fordi de ikke bruger læreren som formidler af viden, men som en sparringspartner. Det betyder, at de selv kommer på banen og oplever hvordan de sammen kan konstruere viden. Nu bliver læringsprocessen metakognitiv. Eleverne forholder sig nu til hvordan de lærte og begynder at vurdere viden.

Ny vin

Indtil videre har jeg påstået at FC er: Teknologi til vidensdeling, metakognitive elever og nye lærer/elev roller.

Teknologi skal bruges på nye måder, så den tilgodeser eleven. Det kan være når eleverne kommunikerer og vurderer viden i undervisningen eller når de skal formidle til samfundet udenfor skolen. Men det kan også være til lavere videns-former, hvor eleverne i deres eget tempo kan få overleveret viden på en video.

Efter folkeskolen vil eleverne opleve at samfundet stiller krav til kompetencer som ikke kan måles eller vurderes med faglig viden. Det kan være evnen til at tænke kritisk eller uddanne sig selv. Derfor skal der være plads til, at man i skolen bruger tid på metakognitive aktiviteter. I FC er der frigjort tid i undervisningen til, at eleven lærer at tage ansvar for egen læring.

Jonathan Bergmann og Aaron Sams var to af de første lærer til at praktisere FC. For dem handlede det om elev-centreret undervisning. Ligesom min kollega ville de flippe deres egen og elevens rolle. Når eleven bliver sat i centrum er det naturligt at undervisningen kommer til, at fokusere mere på hvordan og ikkehvad.

Det handler om fokus på eleven – ikke bare generelt – men på hver enkelt elev.

Flipped Classroom er ny vin, fordi det giver nyt liv, til den måde vi laver undervisningsdifferentiering.

Morten Flø Pallesen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *